25.9.11

Nasihat Asma'

Seorang sahabat saya mendirikan rumah tangga seminggu yang lepas dan saya menghadiri kendurinya nun jauh di Ipoh. Saya ada banyak sebab untuk tidak pergi seperti mana saya selalu tidak menghadiri perkahwinan teman teman yang lain, namun sahabat yang seorang ni letaknya istimewa di hati saya.


Semperna hari perkahwinannya, saya teringatkan nasihat Asma' Bin Kharijah r.a (sahabat Rasulullah) kepada Putrinya di hari pernikahannya:


Saat ini engkau keluar dari sangkar emasmu
menuju ranjang yang tak kau kenal,
dan teman yang engkau belum terbiasa dengannya.

Jadilah engkau buminya, maka dia akan menjadi langitmu.
Jadilah permadaninya, dia akan menjadi tiang sandaranmu.
Jadilah budaknya, maka dia akan menjadi budakmu.
Jangan menyelimuti dirimu, karena dia akan membenci
Jangan menjauhinya karena dia akan melupakanmu.
Jika dia mendekatimu, maka mendekatlah engkau kepadanya.
Jika dia menjauhimu (lagi marah), maka menjauhlah engkau darinya.

Jagalah penciuman, pendengaran dan penglihatannya.
Sehingga dia hanya akan mencium aroma yang sedap darimu,
mendengar kata-kata yang baik
dan melihat pemandangan yang cantik.


Dan saya membaca nasihat Asma' ini dalam salah satu karya Noor Suraya dan amat tersentuh dengan setiap bait-bait nasihat ini. Moga jika tiada yang pernah berkongsi nasihat indah ini, saya lah yang pertama.


Kepada sahabat yang baru sahaja bernikah (and will read this one day), bait bait nasihat ni tak mampu terluah di bibir tapi sekadar mampu terungkap melalui tulisan sekadar ini. Semoga dikurniakan rumah tangga yang penuh sakinah, mawaddah dan rahmah. Semoga cinta dan kasih sayang kekal hingga ke syurga. ameen.

1 comment:

along rufaidah said...

dear you :)

thank you for this (sorry lame tak menjengah...tapi sekali menjengah mmg akan go thru all the entries up to where i last left it..huhu)

marriage life is a bliss indeed. semoga anis dapat mengecapi bahagia itu...soon.