13.3.12

Wanita-wanita sedunia

Lapan Mac merupakan hari wanita sedunia. Bukanlah wanita dapat cuti atau ada apa-apa sambutan pun berkaitan dengan 8 mac ni, tapi ia adalah simbolik kepada perjuangan wanita seluruh dunia. Pada hari ini, kongres atau badan dunia mengambil ruang masa dan peluang untuk berbincang mengenai sumbangan dan hak wanita yang perlu diperjuangkan.


Saya bukanlah penyokong mana-mana gerakan feminisma. Bagi saya, Islam telah meletakkan hak wanita adil dalam kedudukannya. Cuma, saya sangat mengkagumi wanita-wanita hebat di dunia sana khususnya di Malaysia. Contohnya seperti Lt. Kol. Emilia Kamaruddin yang merupakan juruterbang pesawat pejuang wanita pertama. Dia kelihatan lasak dan berani menghadapi cabaran berada di dalam bidang yang di monopoli oleh kaum lelaki. Saya juga mengagumi Tan Sri Zeti Akhtar, Gabenor Bank Negara akan kebijaksanaanya menguruskan kewangan negara dengan mencipta polisi-polisi yang membantu Malaysia ketika melalui krisis inflasi dan kemelesetan ekonomi.


Baru-baru ini saya turut membaca mengenai Tun Dr Hasmah yang merupakan isteri kepada Tun Dr Mahathir, Perdana menteri Malaysia yang ke empat. Tun Dr Hasmah merupakan doktor perubatan wanita yang ketiga di Malaysia. Saya sudah lama mengagumi beliau dan bacaan saya mengenainya itu menambahkan lagi kekaguman saya terhadap peribadinya.


Beliau merupakan isteri kepada seorang lelaki yang bijak dan pintar. Namun kehebatan Tun Dr Hasmah adalah dia berjaya menjadi wanita yang berdiri di belakang seorang lelaki yang hebat. Bak kata pepatah inggeris: behind every successful man, stands a woman. Dia diam di belakang Tun Dr Mahathir, memberi motivasi dan sokongan tidak berbelah bahagi dan tidak gilakan populariti disebalik statusnya itu.


Setiap kali pun, saya ingin menjadi wanita begitu. Saya ingin menjadi seorang isteri yang menyejukkan hati si suami tiap kali pulang bekerja. Saya ingin menjadi seorang isteri yang mendokong visi dan aspirasi suaminya tanpa berbelah bahagi. Saya ingin menjadi isteri yang boleh membawa suaminya, inshaAllah, ke syurga.


Setiap kali membaca novel Jaja dan Din, saya akan menangis akan karekter Jaja yang sangat patuh. Saya ingin menjadi isteri sebaik Jaja kepada Din saya nanti. Itulah istilah wanita hebat di mata saya. Doa saya agar Allah memberi saya peluang untuk menjadi seorang isteri kepada seseorang dan semoga saya berpeluang untuk menjadi wanita yang berdiri di belakang suaminya.

No comments: