13.7.12

Perjuangan hidup

Bercakap itu senang. Semua orang nak bercakap. Semua mahu memberi pendapat untuk semua perkara. Teorinya mudah sebab bercakap itu percuma. Namun praktisnya tidak semudah itu. Praktis itu mencabar segala sudut kemampuan diri. Saya fikir saya mampu, secara teorinya. Bila dilanda praktis, saya hampir gagal. Lemah. Longlai. Hidup itu tak semudah apa yang manusia bicarakan di bibir atau di helaian kertas.


Sudah lama saya tidak merasai, apa yang saya rasai sekarang. Inilah antara ujian besar dalam kehidupan saya setakat ini. Disaat saya tak mampu bercerita kepada sesiapa kecuali Dia. Disaat saya harus menyembunyikan duka di sebalik senyuman plastik. Allah, peritnya rasa hati. Namun inilah perjuangan saya. Perjuangan setiap hari mencari bahagia.


Sungguhlah, hanya Allah sahaja yang mampu memahami resah dan gundah gulana. Saya bertawakkal dengan kehidupan saya kepadaNya. Saya percaya dengan setiap ketentuan hidup olehNya. Namun perjuangan ini akan saya teruskan sampai bila-bila. Perjuangan tidakkan terhenti hingga bertemu titik noktah. Semoga Allah kurniakan saya dengan kekuatan tidak berbelah bahagi.

No comments: