7.7.12

Berani - Bukan tajuk filem

Berani. Apa definasi berani sebenarnya? adakah mereka yang terjun di kemuncak Niagra sahaja yang berani? Atau mereka berarak menentang kerajaan yang zalim itu berani?


Saya banyak kali terfikir dengan istilah ini. Saya takutkan tinggi dan saya meletakkan diri saya sebagai seorang penakut. Melihat kawan-kawan yang seronok menaiki roller coaster, sedang saya di tepi pagar sekadar melambai, hati cemburu dengan keberanian mereka. Hati menyumpah seranah ketakutan diri.


Kemudian saya membaca satu ayat, entah di buku inggeris yang mana; berani itu bila kita membuat sesuatu dengan melawan ketakutan kita. Jika kita tidak gayat, menaiki roller coaster bukanlah sesuatu yang berani buat kita. Semua orang mempunyai ketakutan yang berbeza. Ada yang takutkan gelap malam - berjalan seorang diri di gelap malam menuju ke tandas di luar rumah adalah satu keberanian buatnya. Ada yang takut untuk berdiri di pentas di depan khalayak ramai - sekadar berada di atas pentas walaupun sekadar watak picisan sudah menjadi keberanian buatnya.


Saya masih cuba melawan rasa takutkan tinggi atau takut jatuh daripada tempat tinggi. Nature of work saya sekarang memaksa untuk saya menjadi lebih berani dan setakat ini, saya belum lagi mencapai threshold ketakutan yang terulung. Namun mengenangkan roller coaster, bulu roma saya mampu tegak berdiri. Aduhai.


Jangan samakan ketakutan diri kita dengan yang lain. Jangan pandang rendah dengan kemampuan diri sendiri. Mereka mungkin berani terjun di puncak Niagra tapi kita juga berani berdiri di khalayak seribu di kala yang lain menyembunyikan muka. Be proud of yourself and never give up to overcome your own fear.

2 comments:

Hazwan said...

sama la.aku gayat

Tg.A said...

tula, kurang nikmat dunia.