25.8.13

Kaki Gergasi

Hari ini temankan si dia beli kasut untuk berfutsal. Dia seperti aku mempunyai sepasang kaki yang besar seperti gergasi dan menyukarkan proses membeli kasut yang cantik dan murah. Inilah namanya berjodoh, haha. Kaki sama-sama besar.

Cerita tentang kaki ini, aku selalu malu dulu-dulu apabila nak membeli kasut. Masa aku darjah 6 dulu pun kaki aku dah besar macam orang umur 20 tahun ke atas. Pernah lah jugak kakak kedai kasut terjengil anak mata bila aku cuba saiz normal budak baya aku tapi tak muat dan buku lali siap tertonjol keluar. Paling tak tahan masa pergi beraya rumah makcik, masa nak balik pakai kasut, makcik bising: eh, kasut sapa besa sangat nih? Besarnya kaki. Rasa masa tu macam nak round pintu belakang dan pakai je selipar jepun siapa-siapa. Malulah nak mengaku tuan badan kaki gergasi ni.

Jadi, aku membesar dengan keadaan low self esteem dengan kaki sendiri. Rela kau pakai kasut sampai lunyai sebab malu nak singgah kedai kasut. Mulut kakak kedai kasut pun boleh tahan pedas. Sangguplah tahan sakit kaki daripada tercalar lagi harga diri bila asyik kena tembakan bertubi-tubi.

Kadar yakin diri meningkat seiring dengan pertambahan usia. Kakak pun pernah cakap; Orang tinggi ni memang kaki besar. Bila belek kaki orang lain yang sama tinggi, betul jugaklah teori kakak. Lama-lama hilang dah rasa malu (tapi tak adalah sampai rasa bangga pun, rasa biasa-biasa saja.).

Kesimpulannya, berhati-hati dengan apa yang kita cakap dengan remaja perempuan. Paling-paling dengan budak perempuan macam aku, supaya tak adalah jatuh merudum tahap yakin diri. Muka dah buruk, takkan anggota badan lain pun buruk jugak, tu sumpah tak kelakar dah. Be respectful, be sensitive and be considerate towards others. The world will be much better place to live for everyone.

No comments: