13.7.13

Percaya

Saya selalu percaya pembacaan yang baik akan menghasilkan penulisan yang baik. Saya percaya hanya dengan merasa susah, barulah manusia akan menghargai waktu senang. Saya percaya makanan yang baik akan membentuk jisim yang baik. Saya percaya ilmu/info yang berlambakan di ruang massa bukan menjadikan manusia semakin pandai tetapi semakin kurang ajar (kerana tidak belajar melalui guru lantas adab). Saya percaya genetik (keturunan) yang baik-baik akan menghasilkan baka yang baik. Saya percaya sibuk adalah alasan bagi seorang pemalas. Saya percaya gemuk bukanlah penyakit hakiki tapi halusinasi manusia duniawi. Ah...

Kita percaya dengan banyak perkara namun berapa banyak darinya yang kita betul-betul amalkan? atau percaya hanya sekadar di bibir dan akal namun tidak di hati. Adakah kepercayaan sekadar hujah penyelamat diri atau amalan menjadi bekalan sepanjang perjalanan?

No comments: