15.12.11

Ruang waktu

Tak semua orang suka dengan orang yang suka masuk campur hal orang lain. Walaupun niat yang baik untuk baikkan orang, tapi itu pun termasuk dalam masuk campur hal orang. Lagi-lagi kalau orang tu taklah rapat sangat dengan kita.


Saya secara peribadi tidak suka dengan situasi begitu. Dulu-dulu pun pernah ada orang cuba menjadi hero dalam masalah saya dan saya secara tegas menolaknya, malah masalah saya pula menjadi bertambah rumit. Belajar untuk menghormati 'privacy' hidup orang lain apatah lagi kalau dia tidak pernah mengadu domba kepada kita atau meminta pendapat kita.


Sebab itu juga, bila ada 2 orang kawan saya berselisih faham, saya membiarkan mereka untuk menyelesaikan sendiri. Saya hanyalah orang luar yang mendengar cerita tapi bukan saya yang merasa. Saya percaya mereka akan selesaikan sendiri atas nama persahabatan. Dan kini, mereka kembali akrab seperti dulu.


Kadang kala manusia perlukan ruang untuk memuhasabah. Kadang-kala dia terlalu banyak bersabar dan toleransi sehingga perkara kecil membuah menjadi perkara yang besar. Kadang-kala akibat dari salah sangka dan salah faham dengan situasi masing-masing.


Pentingnya, manusia perlukan ruang dan waktu. Jika kita betul-betul seorang sahabat, berikan dia ruang untuk menyelesaikan sendiri. Percayalah yang segalanya akan bertambah baik.

No comments: