26.4.12

Menjadi rasional dengan agama.

Kadang-kadang bila tengah malam, saya teringat dekat arwah abah dan menangis. Biasanya mesti ada sebab kalau tiba-tiba teringat tapi memang tipulah hati tak sayu. Nak sebut perkataan 'arwah' tu pun rasa tersayat hati. Saya tak pernah tunjuk dekat umi semua kesedihan ni sebab saya tahu, betapa sedih dan sayunya jiwa saya, hati umi pasti berkali-kali ganda sedih. Dia kehilangan kekasih hati dan pengubat jiwa lara buat selamanya. Dia terpaksa membesarkan 5 orang anak remaja di usia yang masih muda seorang diri, tiga daripadanya adalah lelaki. Imagine how hard it is for her to endure all these pain.


Sepuluh tahun lepas, saya selalu terfikir macam mana kehidupan saya boleh berubah 360 darjah. Hidup yang penuh warna-warni boleh bertukar jadi suram dalam sekelip mata. Rasa macam tak percaya yang semua benda ni terjadi dekat keluarga kami - bukan ke kisah anak yatim semua ni ada dalam Bersamamu je ke? Itu yang saya selalu fikir lepas Allah tarik nyawa abah. Saya macam tak dapat terima hakikat semua ni terutama bila kawan-kawan dekat sekolah duk tanya macam-macam. Dalam 40 orang pelajar kelas tu, sayalah seorang anak yatim tu. Sedih kan bila orang duk cakap pasal father's day, kita senyum sikit-sikit konon tak sedih walaupun hati dah hancur remuk pun.


Life gets better by year, then. Bukan secara drastik tapi secara perlahan-lahan. Saya selalu fikir positif dengan semua ini. Allah sayang saya lebih sebab orang lain mungkin boleh gila kalau duduk dalam situasi ni. Allah tahu saya mampu harungi semua ni. Kemuncak segala-galanya adalah agama. Tanpa agama, mungkin saya tak mampu nak terus kuat. Agama yang memberi segala rasional dengan apa yang terjadi. Agama adalah solusi jiwa saya. Segala apa yang terjadi dalam hidup ini, saya jadikan sebagai pemangkin untuk terus berjaya. Orang lain pergi interview belajar lepas SPM dengan mak apak, saya pergi naik bas sampai eksiden hampir masuk gaung. Tapi saya lepas pun interview tu tanpa sokongan moral bapak dan almost death experience tu.


Sebab apa saya cerita semua ni? Nak tagih simpati orang ke? Sedikit pun tak. Saya nak cerita yang semua orang pun ada kepayahan hidup. Ramai lagi yang teruk daripada kita ni. Ada yang tak kenal mak ayah dari kecik. Ada yang ditimpakan sakit tenat. Ada yang keluarga berpecah belah. Kalau mereka semua boleh lalui semua tu dan berjaya, apa lagi alasan yang kita ada? Kenapa nak berkeluh kesah dengan masalah yang tak seberapa? Hidup jangan terlalu banyak merungut tapi banyak-banyak rasa bersyukur. Kalau Allah bagi roadblock dalam hidup, jadikan semua tu batu loncatan untuk lebih berjaya.


Buktikan dengan manusia diluar sana, kau manusia yang tak ada apa-apa tapi masih boleh berjaya!

No comments: