29.4.12

Public Affection Disease

Ada seorang hamba Allah dalam facebook tak lama dulu pernahlah tegur pasangan yang berkahwin agar menjaga tata susila dan tingkah laku bila bergambar dan letak dalam facebook. Saya pun bersetuju dengan cepatnya sebab saya perasan beberapa orang pasangan di facebook saya yang lepas berkahwin, banyak yang letak gambar cium-cium dan peluk-peluk. Saya tahu mereka ni memang dah halal pegang semua tu tapi semua benda ada batasnya. Janganlah sampai apa yang kita letak di facebook atau blog - contohnya, boleh menjadi sumber kejelikan di hati orang lain.


Tiba-tiba ada hamba Allah yang lain butthurt tak tentu pasal, menghentam kononnya mereka semua ni dah berkahwin, ikut suka hati anak usus mereka la nak buat apa, pergilah sound ramai lagi yang couple yang terang benderang haram tu. Bila saya baca komen macam tu, saya sendiri rasa butthurt pulak. haha. Hamba Allah ni boleh tahan alim, cakap macam otak tu ada selapis je neuron. Kalau kes couple letak gambar cemolot tu memang sah-sah lah salah dan berdosa tapi orang tegur yang BERAGAMA ni atas dasar kasih sayang. Jangan jadikan sesuatu yang halal sebagai fitnah pulak. Fahamkan apa maksud yang cuba disampaikan sebelum nak meroyan di facebook tu.


Sama macam kes bila orang tegur filem-filem yang kononnya islamik di Malaysia ni. Temanya islamik tapi ada pulak scene hero dan heroin berdua-duaan balik surau tengah malam. Perkara macam ni lah akan timbulkan kekeliruan kepada penonton umum sebab temanya islamik seakan-akan membenarkan budaya salah yang ditonjolkan itu. Kalau cerita Lagenda budak setan tu contohnya, orang memang dah sedar dan tau awal-awal yang adegan hero-heroin berpelukan tu salah tapi bila guna tema islamik dan tonjolkan imej yang salah, mestilah perkara tu dikritik.


Maaf kalau bahasa yang digunakan dalam entry ni agak kasar dan harap tak ada manusia akan butthurt nanti. Saya pun tak tau di masa depan kalau saya sendiri akan letak gamba cemolot dengan suami tapi harapnya tidak. Kita semua hidup bermasyarakat, apa salahnya ambil bahagian menjadi masyarakat yang menjaga keharmonian setempat. Bahagia macam mana pun dengan pasangan kita, it doesnt have to be a public affection.

No comments: