23.5.12

Of baking and recipe

I love baking more than cooking. Well, the truth is I am suck at cooking. Masak asam pedas pun terkial-kial walaupun berdarah melaka. Though I love baking, doesnt mean I'm good at it. I love watching AFC or any food program on television, I love reading cooking blog. I love seeing those pretty cookies and cuppies. Maybe because I love eating dessert, yes I'm such a sweet tooth.


Anyway, I've met many people out there who was afraid to bake. But baking is easy. Dont go for complicated recipe, you can find the simplest one yet very delicious. Dont feel down if you messed up a few recipes. I might try ten different recipes of cakes and tarts and only half of them turn out to be good. It's about trial and error. But baking can never really went wrong if you follow the instruction in the recipe.


So today marks the day I finally bake Kek Lapis. Hihi. Memang rasa sangat berdebar-debar nak buat kek ni sebijik. Resipinya sangat mudah tapi nak buat kek lapis memang sangat renyah. Saya ambil masa kurang daripada setengah jam untuk menyiapkan adunan sebab bahan-bahannya sangat sedikit tapi saya ambil masa hampir 2 jam untuk mengukusnya. Memang ketar anak lutut sebab berdiri lama kat dapur untuk buat setiap lapisan. Saya membuat sepuluh lapisan keseluruhannya.


Jadi saya berminat untuk berkongsi resepi Kek Lapis Masam Manis yang saya ambil di sini. Saya mengubah cara membuatnya berbanding resepi asal, jadi jika berminat untuk mendapatkan resepi asal, sila dapatkan di link asal resepi tersebut.


Kek Lapis Masam Manis  
Sumber: My resepi



Bahan-bahan ( loyang 8"x8" ) 
A
1 1/2 cawan tepung biskut marie (biskut marie yg dikisar dan diayak)
1/2 cawan gula halus
1 cawan butter - suhu bilik
5 biji telur kuning
1/2 cawan susu pekat
sedikit esen vanilla,
pewarna (ikut suka),
Asam hawflakes secukupnya 
B
5 putih telur
1/4 cawan gula halus 
Cara-cara
1. Pukul butter dan gula sehingga kembang dan ringan
2. Masukkan telur kuning satu-persatu
3. Masukkan tepung diselang seli dengan susu, pukul sebati
4. Tambah esen vanilla, gaul rata
5. Pukul putih telur dengan gula di bekas berasingan sehingga kental. (bila terbalik tak jatuh)
6. Campurkan adunan putih telur dan aduan sebelumnya sehingga sebati.
7. Asingkan adunan beberapa bahagian (ikut jumlah warna yang dipakai)
8. Masukkan 2-3 sudu adunan ke dalam loyang yang dah disapu dgn butter dan kukus lapisan pertama (lebih kurang 5 minit or less. kalau tak melekat di jari, maknanye dah masak dah tu)
9. Susun asam hawflakes di atas lapisan pertama tadi, dan lapiskan dgn 2-3 sudu adunan yg berlainan warna.
10. Ulang langkah 8 & 9 sehingga adunan habis. 


Saya mintak umi bawa kek ni separuh ke office esok. Kata saya, ini cara saya memberi makan kepada orang dengan rezeki yang Allah kurniakan baru- baru ini. Umi senyum dan saya menambah lagi; Tak reti nak masak lauk pauk bagi orang makan, bagi makan kek pun aci kan. Umi senyum makin lebar.


Ya Allah, terima kasih atas segala kurniaanMu. This is me saying my gratitude for Your Ultimate Kindness to me. Alhamdulillah, I feel blessed.

No comments: