25.5.12

The power of Dua'

Terasa nak berkongsi pengalaman saya di ibu kota semalam. Tetapi kalau dicerita mesti ada unsur dramatis, padahal tak lah menarik sangat pun. Cuma saya sampai di ibu kota jam lima pagi sendirian dan pulang ke kampung halaman hari yang sama jam sepuluh malamnya. Tak sampai 24 jam pun berada disana dan dua malam tidur di dalam bas. Pemergian saya adalah secara tergesa-gesa atas urusan penting, jadi saya terpaksa lebih berdikari dan berani. Subuh seorang diri saya memohon agar Allah memudahkan segala urusan hari tersebut, saya takut sebenarnya dan risau.


Alhamdulillah, walaupun ditimpa sedikit sekatan awalnya, semua urusan dipermudahkan. Haha. Sebak ketika merayu kepada salah seorang yang terlibat agar menyegerakan memproses urusan. Saya ditemukan dua orang teman sekampus yang banyak membantu dan menenangkan saya. Sempat ditegur oleh salah seorang teman; Jangan gelabah weh. Aku boleh je tunggu lepak dengan kau sampai semua benda siap. Memang terharu gila - sumpah.


The powerful tool is Dua' indeed. Allah didnt make things easier for you but He made you tougher instead. Bila ditimpa kesusahan, jangan berhenti berdoa sebab Allah Maha Mendengar. Dia pun kabulkan doa kita dengan caraNya yang tersendiri. Semua ini adalah latihan untuk kita menjadi manusia yang kuat. Jangan gelabah, kena banyak bertenang, baru boleh selesaikan masalah. Another lesson to learn, alhamdulillah.


Bulan May masih tidak menghampakan saya dengan kejutan demi kejutan. Tujuh hari masih berbaki.

No comments: